mandag 6. april 2015

Ferdig: bestemorsrutepledd

Akkurat i tide til påskehelga skulle begynne ble jeg ferdig med et ganske så langvarig prosjekt i vårlige farger.

IMG_3890

Bestemorsrutepleddet i Sjølingstadgarn fikk de siste trådene festet og fikk flytte inn i strikkestolen min der jeg håper på å få mye varme av det.

Jeg begynte på pleddet i fjor sommer etter et besøk på Sjølingstad ullvarefabrikk (som ikke er så langt fra min egen bestemor, passende nok (hei, Mormor!)). 234 ruter og en kant senere er jeg ferdig med mitt første store hekleprosjekt. I og med at heklevanen ikke er helt inne, og at dette er gjort over en lengre tidsperiode, er heklefastheten litt ujevn mellom rutene, men jeg har blandet dem ganske godt i sammenheklinga (jeg satte dem sammen med fastmasker pga. orka ikke tanken på å sy så mye + syntes ikke det ble så verst fint), så det ikke skulle påvirke teppets firkantethet.

Kantene er bare helt enkle stolper i det resterende garnet, de ruller seg en del, og jeg har ikke helt bestemt meg ennå for om jeg vil gjøre noe med det og i så fall hva. Inspill mottas med takk.

IMG_3892

Mønster: Helt enkle bestemorsruter
Garn: 3-tråds sjølingstadgarn
Heklenål: 3,5
Heklet til: Ganske så mye. For eksempel slutten av Parks and Recreation
På Ravelry

IMG_3935

Her kan du se teppet i full utfoldelse foran et 161 cm langt menneske og årets påskepynt (den kom litt brått på). Noter hvordan rutene fremstår forskjellig mot mørk og lys bakgrunn. 

5 kommentarer:

  1. Imponerende arbeid, Sigrid! Kjempefint ble det også, det blir sikkert varmt og godt.

    SvarSlett
  2. Du burde sette opp på cv`en at du er innihampen tolmodig! Eg er imponert!

    SvarSlett
  3. Det ble veldig fint! Skulle ønske jeg hadde tålmodighet til noe sånt :)

    SvarSlett
  4. Snygg konstinstallation!

    SvarSlett